Fiat Tipo Estate 2019



Ligi kolm tuhat kilomeetrit erinevaid teid on päris parasjagu, et ühe autoga harjuda ja tema iseloomust veidi aru saada. Kirjutasin 2012a Hispaania reisist ka mõne sõnaga autost (siin), nüüd on see vahva võimalus jälle.




Fiat Tipo on selline hmm, eksootiline masin, mida Eesti liikluses ülearu tihti ei näe. Vaatasin ka Autospiriti kodulehele, mudelit ei ole üldse laos, tuleb eraldi tellida. (Update, veebr. 2020, diislit ei ole enam isegi hinnakirjas). Laos on näpuotsatäis hispterite lemmikuid Fiat 500, ja mõned väikekaubikud. Amtel'i kodulehe andmeil müüdi aastal 2018 lausa 12 Tipot, nii et tervelt üks auto kuus. Võrdluseks, Skoda Octavia't müüdi üle tuhande auto, nii et ca 100 korda rohkem. Veel võrdluseks, Porsche Cayenne' müüdi 2018 aastal 46tk, pea 4x rohkem. Olen Tallinnas ringi sõites silmad lahti hoidnud, et kas mõni Tipo vastu/mööda sõidab? Ei ole näinud seni mitte ühtegi. Nii et haruldane auto, Eestis. Fiat 500 on näha küll ja veel (arvestamata CityBee punaseid rendiautosid).




Vaatan netist ka 2019a Tipo kohta, no et mida arvatakse autost ja kas sõita ka kõlbab. Ülevaateid on seinast seina, päris ühest seisukohta nende põhjal võtta ei saa. Mainitakse viletsat odava musta plastikuga siseviimistlust, ebamäärast manuaalkasti, ebatäpset rooli. Kiidetakse 1.4 turbomootorit (bensiin 88kw, 215Nm @2500rpm) ja 1.6 turbodiislit (88kw, 320Nm @1750rpm). See viimane oli meil ka 11 päeva kasutusel ja väga hea mulje jättis, diisel ikka tirib mõnusalt juba madalatel pööretel ja mägiteedel liigutab see autot märksa jõulisemalt kui bensukas.

Tipo on selline säästuauto, hinnad on 15-25k vahel, ehk siis sama mis Auris või Cee'd või i30 või Octavia. Fiati on aegade jooksul kummitanud mitmed kvaliteediprobleemid, ju on üliväikeste müüginumbrite koer just siia ka maetud. Kuid, sõiduvahendina jättis täitsa okei mulje, ei märganud, et käigukast kummist oleks või rool ei keeraks. Samas on võrdluse küsimus ka, Aurisel ja Cee'd'il on rool tõesti täpsemad, Aurise manuaalkast ka. Suurust kamasinal  piisavalt, 4.57m pikk ja seest üsna ruumikas. Enamus autotestijaid kirjutabki, et autot nagu veidi oleks, kuid hind on liiga kõrge, kõiki miinuseid arvestades. Nii et sellise tausta ja ootuste pealt me Tiposse istume ja liikume asume.




Esimene mulje maanteel - vaikne on! Kuigi diisel, siiski vaikne. Võrdlen muidugi Aurisega, mis omas klassis on üks kõige lärmakamaid. Veljed on Fiatil 17-tollised ja rehvid üsna õhukesed - see komplekt lisab veidi sportlikku tunnetust ja jäikust. Asfaltile sobib kenasti, kruusa peal tahaks pehmemat/kõrgemat rehvi. Laheda 120kmh liikudes on täitsa kindel tunne, auto ei hüppa, auto ei uju, tundub et ruumi suurtemateks kiirusteks on piisavalt. Ootasin rohkem sellist seebikarbitunnet, nagu väiksed/odavad autod ikka, kuid üllatus on positiivne, auto on täitsa nn ühes tükis, jätab suurema/tugevama mulje, kui numbid hinnalipikul näitavad. Vahel öeldakse, et "jaapanlased/korealased" on sellised õhukesed nähtused ja "sakslased" on nagu kivist, st väga hea ehistuskvaliteediga, nn ühes tükis. Fiat kaldub pigem sinna sakslase poole, täitsa ühes tükis masin.

Mida veel, itaallaste eksootilise väike-keskklassi masina kohta. See musta-odava plastmassijutt vastab tõele, armatuur on justnimelt sellisest materjalist, näeb välja nagu seguämbrid ehituspoes (kuigi miski väike muster on peal). Autotestijate lemmikliigutus - armatuurile koputamine - möödub siin autos küll üsna kõva klobina saatel. Plastik ise õnneks ei nigise-nagise, noh auto on samas uus ka, vaid 10,000km sõitnud. Juhiiste on keskpärane ja laialivalguv, peale viiendat sõidupäeva harjun ära, kuid mugava istmega tegu ei ole. Manuaalkast ja diisel lähevad hästi kokku, sõidurõõm. Diisel rebib, ei teki kordagi muljet, et kohalt minnes sureks masin välja või maanteel möödasõiduks jääks jõudu väheks. Kütusekulu väga mõistlik, saime 3000km peale kokku 5.6l /100km. Tootja väidab maanteel kütusekuluks 4.4l/sajale, nii et paagitäiega (50L) peaks üle tuhande kilomeetri sõita saama.




Tipod tulevad Türgist, Tofas'i autotehasest. Kuidas uue Tipo pikaajalise töökindluse kohapealt on, selle kohta on infot vähe, masin läks tootmisse alles aastal 2016a lõpus. Muus osas on masin nagu üks uuema aja sõiduk ikka. Stereo kvaliteet keskpärane - ei oodanudki midagi erilist. Näidikud ja kellad ja nupud ja lülitid on kõik kenasti paigutatud, kiirus, reisiarvesti, kütusekulu keskmine jm on igal hetkel näha ja seatavad mõlemal ekraanil (väike ekraan rooliratta taga, suurem ekraan keskel). Varustuses on veel kurvituled (päris kasulik asi, pimedas kitsal mägiteel sõites) ja tagurduskaamera koos anduritega, nii et tagurdamine on topeltmugavaks tehtud..




Kokkuvõtteks, auto täitsa meeldis :-) usaldusväärse mulje jättis. Hea tõmme, ökonoomne, vaikne, ruumikas. Muideks, start-stop süsteem on autol ka, samuti kallakult stardiabi (jätab hetkeks pidurid peale). Ja veel, see auto käivitub võtmest, mitte nupust :-) Kui nüüd kvaliteet kestaks aastast aastasse, siis oleks täitsa arvestatav tööloom, tööle-maale-poodi-koju masin.. ja veel, Tipo on Eestis tänavapildis haruldane auto :-)

No comments:

Post a Comment

XI - L'Iseo ja Piazzolo org

Üheteistkümnes päev, reisi viimane. Aega on siiski hilisõhtuni, nii et plaan on minna veel ühte järvekest vaatlema, l'Iseo, veidi väikse...